header_2020.jpg

Horecatrends van 2023

Horecatrends van 2023

Benieuwd wat de horeca in 2023 te wachten staat? Alvast een kleine spoiler: gemak is een van de snelstgroeiende markten en er liggen volop kansen voor zowel functionele horeca als horecaconcepten waarin beleving centraal staat. Lees snel verder voor alle horecatrends voor het nieuwe jaar.

1. Gasten gaan voor gemak

Gemak is één van de snelst groeiende markten, het FoodService Instituut Nederland voorspelt een groei van maar liefst 45 procent richting 2030. Het succes van gemaksconcepten wordt de komende jaren dus alleen maar sterker zichtbaar. Fastfoodketens profiteren daarvan, maar toch is het met name het gezonde gemak waar de belangrijkste groei zal plaatsvinden. Consumenten richten zich op gezonde voeding en zoeken naar mogelijkheden om zo eenvoudig mogelijk een gezonde maaltijd op tafel te zetten. Die behoefte verklaart ook het groeiende succes van versboxen en maaltijdservices als Uitgekookt en Oh My Guts.

2. What you see is what you get

De eerste indruk bij je gasten maak je vandaag de dag vooral online. Een goed ingerichte bedrijfspagina in Google, een online menukaart en een toegankelijke reserveringstool dragen - met name bij de jonge generatie - sterk bij aan de overweging om uiteindelijk voor jouw horecazaak te kiezen. Wel belangrijk: de verwachting die je online schept, moet in het restaurant wel waargemaakt kunnen worden. Té gelikte Instagram-foto’s kunnen soms dus ook in je nadeel werken. Authenticiteit lijkt het toverwoord te zijn voor het opbouwen van een goede (online) reputatie. Het is belangrijk dat je online visitekaartje overeenkomt met de beleving die gasten in het restaurant zelf ervaren.

3. Gezond & duurzaam

Gezondheid, duurzaamheid en mentaal welzijn worden ook in de horeca steeds belangrijkere pijlers. Zo poppen er steeds meer horeca-ondernemingen op die hier specifiek op zijn ingericht, denk aan de yoga-restaurants Kula en Flow, of het wellnesshostel The Green Elephant. Een andere ontwikkeling die al langer gaande is, is het verduurzamen van de menukaart. Zo besloot horecaketen Yoghurt Barn onlangs om hun hele menu plantaardig te maken en stimuleren steeds meer koffiezaken de keuze voor plantaardige melk door hier geen meerprijs voor te rekenen. In dat laatste gaat brunchketen Anne&Max zelfs nog een stapje verder: zij besloten koffie met plantaardige melk onlangs zelfs goedkoper aan te bieden dan de reguliere variant. Zo zijn er veel alternatieven op komst. Je kunt bijvoorbeeld je klassieke rundvleesburger al vervangen met een imitatie of plantaardige burger. Maar de onderzoeken naar meer mogelijkheden lopen. Het Joint Research Center Zeeland doet bijvoorbeeld onderzoek naar oplossingen op het gebied van voedsel zoals alt-eiwit en cel gekweekte voeding. Dus wie weet is een burger uit het lab wel de toekomst voor jouw restaurant. 

4. Het personeelsprobleem

Personeelstekort is al jaren een thema in de horeca, maar sinds de coronapandemie is de situatie nog nijpender geworden. Toch brengt deze situatie de branche ook in beweging. Veel ondernemers nemen de arbeidsvoorwaarden binnen hun horecazaak onder de loep en kijken hoe zij hun (toekomstige) werknemers tegemoet kunnen komen. Korte werkweken, meer vrije weekenddagen, meer oog voor mentaal welzijn en kansen voor persoonlijke ontwikkeling. Maar betere arbeidsvoorwaarden zijn niet het enige dat wordt ingezet om de personeelsproblematiek te bestrijden. Ook automatisering, robotisering en systeemgastronomie spelen hierin een rol. Processen worden nauwkeurig onder de loep genomen en - waar mogelijk - vereenvoudigd of geautomatiseerd.

5. Functionele horeca vs. belevingshoreca

De komende jaren zal er een steeds grotere tweedeling ontstaan tussen functionele horeca en belevingshoreca. Die eerste categorie biedt mogelijkheden voor toegankelijke, herkenbare en prijsvriendelijke horecaketens of franchise-concepten. Daartegenover kunnen restaurants uit het hoge segment zich juist onderscheiden door beleving. Inzetten op onderscheidende producten, gastvrijheid en service dragen daar sterk aan bij.

Kort gezegd: functionele horeca moet zo veel mogelijk aan de verwachting van de gast voldoen, terwijl de gast bij een luxe restaurants graag verrast willen worden. Alles draait dus de komende jaren om een sterk staaltje verwachtingsmanagement.

6. De nieuwe thuiswerkplek

Sinds we door de coronapandemie massaal het thuiswerken hebben ontdekt, heeft de horeca er een nieuwe functie bij gekregen; die van werkplek. Een ‘laptop-beleid’ is in steeds meer horecazaken aan de orde van de dag. Zo richten sommige restaurants speciale co-workingspaces in, terwijl er ook zaken zijn die (een deel van) hun restaurant bewust ‘laptopvrij’ houden. Ook brengt die nieuwe functie van horeca een verschuiving aan bezoekmomenten met zich mee. Het ontbijt, de lunch en koffies tussendoor zijn de afgelopen jaren ook op doordeweekse dagen steeds populairder geworden.

 

Bron: www.foodyard.nl