header_2020.jpg

Koffietrends van komend seizoen

Koffietrends van komend seizoen

Soms is het alles wat de gast wil: een ambachtelijk en met liefde gemaakte koffie. Maar wat zetten we tegenwoordig? De cappuccino is voor altijd een blijvertje, de filterkoffie is terug en het mag allemaal eerlijker. Dat vertelt Peter Braakman ons, de trotse eigenaar van twee Cupp vestigingen in Utrecht. Zijn favoriete bakkie? Een flat white, filter of dubbele espresso. Met drie tot vier kopjes per dag komt Peter de dag wel door en vandaag deelt hij de vijf grootste koffietrends van komend seizoen.

Een verantwoord bakkie met herkomst

Het drinken van ‘specialty coffee’ (kwalitatief hoogwaardige koffie met unieke smaakeigenschappen) wordt steeds populairder en gaan we op meer plekken tegenkomen, vertelt Peter. “Traceerbaarheid en herkomst van koffie worden voor gasten steeds belangrijker. Ze verwachten een hogere kwaliteit van het product. In de horeca kom je niet meer weg met volautomaat koffie”, aldus Peter. Maar hoe speel je daar als ondernemer op in? “Doe het gewoon. We zitten midden in deze trendontwikkeling. Blijf scherp, kijk naar wat branders en producenten doen. En bepaal voor jezelf hoe experimenteel je wilt zijn ten opzichte van de verwachtingen van de gast. Je wilt wel een breed (koffie)publiek aan kunnen spreken. Bij Cupp zetten we volop in op smaakbeleving. En met speciale kaartjes laten we zien waar koffie vandaan komt. Storytelling is key.”

Beleving

Cappuccino is voor altijd een blijvertje, filter komt terug, single origin is belangijker dan ooit en koffie wordt steeds meer een luxeproduct. Peter: “Gasten zijn bereid om meer te betalen voor goede kwaliteit en een bijzondere (smaak)beleving. Het uiterlijk, de geur, smaak én wijze van serveren spelen een steeds belangrijkere rol. Om je gasten een bijzondere smaakbeleving mee te geven, kun je werken met een huisbrander. Bij Cupp werken we heel nauw samen met Keen. Daarnaast hebben we regelmatig bijzondere gastbranderijen op de molen met verrassende koffiesoorten. Zo kunnen we onze gasten maandelijks nieuwe dingen laten proeven.”

Plantaardig

Op veel plekken is plantaardig melk niet meer aan te slepen. "Een trend om rekening mee te houden”, aldus Peter. “Ook bij Cupp merken we dat de vraag naar plantaardige melk toeneemt. Deze ligt nu tussen de 20-30%. We werken graag met havermelk en sprout milk omdat deze soorten erg prettig zijn qua schuim, mondgevoel en schenken. Ook kokosmelk staat op de kaart voor liefhebbers van een wat zoetere koffie. En daarnaast hebben we natuurlijk heerlijke koemelk die rechtstreeks van de boer komt.”

Barista toppers

Iedereen kan op het knopje van een machine drukken, maar een echte barista maakt koffie met liefde. En dat proef je zeker bij Cupp. Peter: “We dompelen onze medewerkers onder in de wereld van koffie en zorgen dat ze alle kneepjes van het vak onder de knie krijgen. Dit proef je in de koffie, maar zie je ook terug in de beleving. Mijn advies voor andere ondernemers is om te investeren in (de kennis van) je medewerkers. De wereld van koffie is zo groot. Denk aan herkomst, verwerkingsmethoden en verschillende smaakprofielen. Als zij dit over kunnen brengen op je gasten, dan is dat écht de investering waard.”

Tweede huiskamer

Van een lekkere espresso in bed, tot een heerlijke flat white en de zaterdagkrant. Koffie is niet alleen je vriend thuis, maar ook in je favoriete koffiebar. Peter: “Bij Cupp geniet je van waanzinnig lekkere specialty coffee en thee, een vers ontbijtje of lunch en huisgebakken zoetigheden. Maar ons team kan je ook adviseren over een lekkere koffie voor thuis. We willen mensen graag triggeren om de wereld van koffie te ontdekken en bieden unieke koffies voor de thuisbarista. Is jouw koffie een paradepaardje, dan is het een leuke trend om bonen in mooie gesealde verpakkingen te verkopen voor thuis. Of denk eens aan een unieke koffieworkshop. Cursisten volgen de reis van koffieboon tot eindproduct en leren alles over de fijne kneepjes van het koffiezetten. Zo maak je jouw gasten nog enthousiaster over koffie en kunnen ze ook thuis aan de slag.”

 

Bron: www.khn.nl