10 horecatrends: Wat is in? Booming horecaconcepten

10 horecatrends: Wat is in? Booming horecaconcepten

1 Boutique hotels

Gasten willen zich bijzonder voelen, een individu, en een unieke ervaring hebben. Dit is volgens Helge Docters van Leeuwen van HDVL Design Makers in Hilversum de reden waarom boutique hotels groeien in populariteit. Michael Ankava van Studio MU in Tel Aviv vult Docters van Leeuwen aan: ‘Juist deze kleine boutique hotels, afgestemd op een specifiek publiek en gelegen in het hart van levendige gebieden in de stad, geven leiding en richting aan de grote generieke hotels.’ En dat is volgens Lyndon Neri en Rossana Hu van Neri & Hu Ontwerp en Onderzoeksbureau in Shanghai exact de reden waarom grotere hotels hun formule aanpassen om als hotelketen relevant te blijven. 

Boutique hotels groeien in populariteit. Het net geopende boutique hotel Sir Franklin in Middelburg biedt 14 suites en de eerste cocktailbar van Zeeland.

Aantal kamers staat los van of het een boutique hotel is ja of nee
Edzo Bosma van Interior Consult in Haarlem beaamt de populariteit van boutique hotels. ‘Steeds meer concepten vallen onder deze categorie. Bedrijven met een geheel eigen karakter en aandacht voor details zoals Vondel Hotels en Pillows.’ Het aantal kamers staat er volgens de designer los van: ‘In principe zou je het nieuwe Nhow Rai hotel met 650 kamers ook kunnen bestempelen als boutique hotel.’

2 Specialisme versus mixed use-concept

Luuk Verlint van Oneseventree in Amsterdam ziet een tweedeling in groeiende populariteit. Verlint: ‘Het is of één ding kiezen en dit geheel en volledige benutten. Dat kan een ingrediënt of concept zijn. Óf je hebt de mixed use-concepten die flink in opkomst zijn. Denk aan Mooie Boules, waarbij het foodhallconcept wordt gekoppeld aan borrelen met een spelelement.’ Horecaconcepten in combinatie met een spelelement zijn in opkomst, zoals Mooie Boules.

Gespecialiseerde keukens
’Maurits Leeflang en Nina van Rietschoten van Horeca Sfeermakers in Vlaardingen: ‘Mensen gaan weer meer terug naar de basis qua eten. Ze willen goed eten en keukens die gespecialiseerd zijn, in plaats van ruime keuze en van alles maar een beetje.’ Onder groeiende mixed use-concepten verstaat Docters van Leeuwen de multifunctionele hotels zoals hotel & residentieel, hotel & event venue, hotel & office en hotel & zorg. ‘Deze vorm biedt hotels de kans verschillende inkomsten te genereren. Daarnaast maakt het een concept in sommige gevallen interessanter’, aldus Docters van Leeuwen. Wat Gerben van der Molen van Stars Design in Schiedam hierbij opvalt, is de blurring tussen horeca, zorg, thuis en kantoren. ‘Die scheiding wordt steeds vager.’

3 Grote hotelketens worden vervangen door kleinere brands

Neil Knowles van Elektra Lighting Design in Londen voorspelt dat grote formulehotels kleiner worden. ‘De grote paleizen zijn binnenkort verdwenen. Zie je millennials hierin verblijven? Grote formulehotels worden vervangen. De snelle uitbreiding van concepten, zoals Moxy en W, zijn hier het bewijs van. In dit soort concepten heerst een ontspannen sfeer.’

4 Hotels met micro-hotelkamers

Volgens DesignAgency Allen Chan, Anwar Mekhayech en Matt Davis van DesignAgency in Toronto zijn micro-hotelkamers in opkomst, zoals Motto by Hilton, ontwikkeld door DesignAgency. Een ander voorbeeld is de ‘tech-concept’ Yotel. Het eerste stadshotel  van Yotel opende op 4 november 2019 de deuren op het Europese vasteland, in Amsterdam. Yotel Amsterdam Noord heeft 202 cabins, zoals de hotelkamers bij Yotel heten. Deze zijn uitgerust met de voor Yotel kenmerkende features als het ruimtebesparende verstelbare SmartBed, amenities van Urban Skincare, regendouche, verstelbare sfeerverlichting, gratis supersnelle wifi en HD smart-tv’s met Chromecast. 

5 Concepten beschikbaar voor shortstay

Co-working en co-living concepten, zoals Zoku, gaan we volgens de designers uit Toronto meer zien. Maureen Woudstra van Studio Hank vult aan: ‘Hotels richten zich niet alleen op de tijdelijke gast, maar maken zich beschikbaar voor shortstay.’

6 Concepten met aandacht voor bewustzijn versus tegenhangers van gezond

Gasten zijn zich steeds meer bewust van hun levensstijl en van wat ze eten. De ontwerpers van Horeca Sfeermakers: ‘Horecazaken met aandacht voor duurzaam, vegan en bewustzijn nemen in aantallen toe. Daarnaast zijn ‘vreemde’ keukens in een hip jasje populair, bijvoorbeeld het Indiase eten en cocktails bij Dishoom in Londen.’
Roland Adrio van Dexter Moren Associates in Londen: ‘Gasten willen weten waar ingrediënten vandaan komen. Restaurants die zich richten op biologische, seizoensgebonden gerechten, dicht bij huis, en veganistische producten zijn in opkomst.’ Kurt Hereygers van Not Before Ten in Antwerpen: ‘Dat gezond eten en sapjes ín zijn, is een algemeen gegeven. Maar ook tegenhangers van healty foodconcepten hebben succes. Voorbeeld hiervan is het door Not Before Ten ingerichte barbecuerestaurant Black Smoke van Jord Althuizen. Het draait daar om vlees en er wordt niet op een klein beetje vet gekeken. Wél gaat het over kwaliteit, smaakexplosies en samen genieten’, zegt de Belgische ontwerper.

7 Concepten gericht op de ‘nieuwe luxe’: luxe evolueert naar ervaring

Ana Milena Hernández Palacios en Christophe Penasse van Masquespacio in Valencia voorspellen dat de (ontwerp)ervaring belangrijker wordt, misschien nog wel belangrijker dan het eten zelf. ‘Gasten willen overweldigd worden door een interieur dat op een minimalistische manier ver boven het typische witte tafelkleed uitsteekt’, aldus de designers van Masquespacio.
Louie Sison van Wilson Associates in Dallas beaamt dit.‘Luxe in concepten evolueert. De nieuwe kenmerken van luxe zijn: inclusiviteit, gastgericht, ervaringsgericht, casual en persoonlijk.’ Concepten die deze vaardigheden waarborgen, zullen volgens hem toekomstbestendig zijn. Daarnaast verlangen reizigers volgens Sison naar lokale authenticiteit. ‘Gasten hebben behoeften aan kleine concepten die de plek van herkomst weerspiegelen’, meent ook David Scott van Scott en Scott Architecten in Vancouver.

8 Kloppend totaalconcept

Het hele plaatje moet kloppen, zo blijkt uit onze rondvraag. draait het om concepten waarbij het hele plaatje klopt. David Thompson van Assembledge in Los Angeles: ‘Concepten waarbij alle aspecten van het ontwerp dezelfde aandacht krijgen, hebben succes. Bij het ontwerpen van restaurants is bijvoorbeeld de architectuur even belangrijk als het eten. Eten is vervolgens even essentieel als de service, die vervolgens weer net zo’n substantiële bijdrage levert als de muziekkeuze etcetera. Het omarmen van deze gevoeligheid voor het totaalconcept maakt het onderscheid tussen concepten die slagen en concepten die dat niet doen.’
De moderne gast van nu is volgens de ontwerpers van Bent Gable Design in Toronto op zoek naar comfort en een sterk ontwerpconcept, gecombineerd met visuele prikkels van het eten. Dit alles leidt tot een totale meeslepende eetervaring.

9 Concepten als Soho House en A’Dam&Co

Judith van Mourik van het gelijkgenaamde designbureau in Rotterdam en Roelfien Vos van Roelfien Vos Interior Design & Architecture in Amsterdam stellen dat concepten als Soho House in de toekomst toenemen. Vos: ‘Huiselijk, een heel duidelijk concept en misschien wel het belangrijkste, niet voor iedereen toegankelijk. Men richt zich op een specifieke doelgroep. Je kunt er lid van worden voor een vast bedrag per jaar. Het is een 24 uurs-concept voor de culturele elite die in diverse grote steden in opkomst is.’  Van Mourik: ‘Ze noemen zich een club, maar in feite zijn het hotels. De sfeer en de community maken het geheel fantastisch.’  Een ander vergelijkbaar concept is A’Dam&Co, de members club voor de Amsterdamse creatieve geest, gelegen op de 18e verdieping van de A’DAM Toren.

10 Horecazaken gericht op sociale interactie

Antonio Larosa van Benchmark Furniture in Arizona ziet een groei in ruimtes die mensen samenbrengen en sociale interactie tussen gasten aanmoedigen. ‘In deze ‘altijd en overal met elkaar verbonden-wereld’ is er behoefte aan oplaadpunten voor telefoons en laptops. Voor het gemak van de gasten is er dan ook een opkomst van meubilair met ingebouwde opladers en usb-poorten’, zegt Larosa.

Bron: https://bit.ly/2QTArRN

Geschreven door Willy Joosten en lees meer op www.missethoreca.nl